ابزار کاربر

ابزار سایت


apple

سیب (Apple)

به نظر می رسد که سیب بومی شمال غربی آسیاست. سیب گونه های بسیار متنوعی دارند که با توجه به شکل، رنگ، عطر، بافت، ارزش غذایی، زمان برداشت و نحوه نگهداری متفاوت هستند. بافت سیب می تواند نرم، سفت، ترد، ترش، آبدار، شیرین و معطر باشد. بعضی از انواع سیب‌ها سیب تابستان و بعضی از انواع سیب زمستان هستند. سیب تابستان را نمی توان طولانی نگهداشت و باید سریع خورده شود. سیب زمستان را می توان به مدت طولانی نگه داشت. نحوه مصرف سیب به مقدار سفتی سیب، مقدار سلولز، بکتین، سطح قند، اسیدیته و اکسید رنگ آن در مواجهه با هوا به سرعتی تغییر می کند، بستگی دارد. بعضی از گونه ها تحمل پخته شدن را ندارند و بعضی دیگر با پخته شدن در فر تلخ می شوند.

خرید

سیب‌های سفت، خوش رنگ و بدون لکه را انتخاب کنید. اگر بافت سیب در برابر فشار انگشت فرو می رود، آن سیب لکه دار خواهد شد. بهتر است که سیب هایی که در یخچال نگهداری می شوند را خریداری کنید. مگر اینکه مطمئن باشید که تازه چیده شده‌اند. چون سیب در دمای اطاق به سرعت می‌رسد. سیب تازه در همه طول سال وجود دارد. برای مقدار رسیده بودن سیب، به نزدیک ساقه ضربه بزنید، صدای بم نشان دهنده رسیده بودن سیب است ولی صدای تو خالی نشان می دهد که سیب زیادی رسیده و احتمالا ترش شده است.

ایده هایی برای سرو کردن

سیب به صورت ساده، پخته، خشک شده و کنسرو شده خورده می شود. همینطور از آن کمپوت، ژله، مربا، مارمالاد، کنسرو شیرین شده، کره سیب و سرکه درست می کنند. از سیب برای تهیه کیک ها، مافین، کرپ، کیک میوه ای، پای و پودینگ استفاده می شود. سیب پخته شده با دارچین و وانیل مزه بسیار خوبی پیدا می کند. همراه با غذاهای مختلف از جمله گوشت، ماکیان و پرنده شکاری خورده می شود. سیب در تهیه سالاد میوه نیز مصرف می شود.

آماده سازی

قبل از خوردن یا پختن سیب آن را با برس زیر آب سرد بشویید. برای جلوگیری از اکسید شدن بافت سیب در مواجهه با هوا، آن را به سرعت بپزید یا بخورید و یا روی آن آب مرکبات یا سرکه بچکانید. (بسته به اینکه از سیب چه استفاده ای خواهد شد).

اطلاعات تغذیه ای

منبع خوب: پتاسیم و ویتامین C حاوی: پکتین (که در کنترل کلسترول و قند خون نقش دارد)، سلولز (که به عملکرد بهتر گوارش کمک می کند) خواص: مدر، ملین، ضد اسهال، انقباض، عضلات، ضد رماتیسم، اشتها آور، آسان ساز گوارش، ضد احتقان کبدی سیب خام دندان ها را تمیز می کند و باعث ماساژ لثه ها می شود. بیشتر مواد مغذی آن زیر پوست آن است، به همین دلیل بهتر است تا جای ممکن با پوست مصرف شود.

پختن

برای اینکه سیب پخته شده شکل خود را حفظ کند، از انواع کم آب تر آن استفاده کنید. سیب را آهسته و با مقدار کم آب فقط در حدی که مانع چسبیدن سیب شود بپزید.

ماکوویو شده: برا ی تهیه سریع کمپوت، چند سیب را قاچ کنید و به مدت ۲ دقیقه بپزید. بسته به نوع سیبی که استفاده می کنید الزاما نیاز به مصرف شکر ندارید. برای تنوع گونه های مختلف سیب را بپزید یا آن را در ترکیب با توت فرنگی، کرنبری یا ریواس طبخ کنید.

نگهداری

در دمای اطاق: برای رسیدن سیب های رسیده را چند روز در محیط تاریک و سرد و بسیار مرطوب قرار دهید. برای جلوگیری از خشک شدن سیب ها و حفظ رطوبت آن با یک کیسه ازاد یا سوراخ شده آن را بپوشانید. سیب های ترشیده یا خراب را از بقیه جدا کنید. در یخچال: چند هفته می توانید نگهدارید، در محفظه نگهداری میوه یا در کیسه آزاد یا سوراخ شده در فریزر: به صورت پوره شده، همراه شکر یا بدون آن نگهداری کنید. سیب خام باید تکه شده، پوست گرفته، باشد و برای جلوگیری از قهوه ای شدن روی آن آب لیمو بچکانید.

apple.txt · آخرین ویرایش: 2016/07/17 00:51 توسط pezhman