ابزار کاربر

ابزار سایت


cereals-grains

تفاوت‌ها

تفاوت دو نسخهٔ متفاوت از صفحه را مشاهده می‌کنید.

پیوند به صفحه‌ی تفاوت‌ها

cereals-grains [2019/02/19 12:17]
cereals-grains [2019/04/22 11:10] (فعلی)
خط 1: خط 1:
 +====== غلات ======
 +
 +غلات خانواده بزرگی از سبزیجات علفی هستند که معمولا دانه‌های تک لپه کوچکی به شکل خوشه دارند. دانه غلات دارای چهار قسمت است: غلاف خارجی، سبوس، دانه و رویان.
 +
 +**غلاف خارجی** (پوسته یا شلتوک) غیر قابل هضم و دانه را نگه می‌دارد.
 +
 +**سبوس** پوشش رویی دانه است و سرشار از ویتامین و مواد معدنی است و نقش مهمی در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش دارد و از [[prevent_constipation|یبوست]] پیشگیری می‌کند.
 +
 +**دانه غلات** عمدتا از نشاسته تشکیل شده‌است. نشاسته‌ کامل در دستگاه گوارش به آرامی جذب می‌شود و احساس سیری ایجاد می‌کند.
 +
 +**رویان** که در انتهای دانه قرار دارد همانیست که در نهایت می‌تواند مانند ریشه رشد کند و تبدیل به گیاهی تازه شود. علارغم اندازه کوچک آن مقدار زیادی مواد مغذی دارد. وجود چربی زیاد می‌تواند سبب شود که رویان فاسد شود.
 +غلات مختلف دارای مقادیر مختلفی مواد مغذی هستند و این موضوع درباره میزان [[gluten_intolerance|گلوتن]] آنها هم صدق می‌کند.
 +
 +{{:​cereal-grains.jpg?​300 |}}
 +
 +===== نکاتی درباره پخت غلات =====
 +غلات معمولا با دو برابر حجم خود آب، شیر و یا مایع عصاره پخته می‌شوند. غلات معمولا در آب جوش، یا بخارپز و به ندرت در فر پخته ‌می‌شوند.
 +میزان آب زیاد سبب نرم و خمیری شدن غلات می‌شود در حالیکه میزان کم آب سبب می‌شود که دانه‌ها کمی سفت و خشک باشند. همچنین اگر غلات به آبی که از قبل جوش آمده است اضافه شوند پس از پخت ​ شفاف‌تر و کمتر خمیری می‌شوند.
 +دانه‌‌های غلات ریز‌تر زودتر می‌پزند و بیشتر به هم می‌چسبند. برای جلوگیری از به هم‌چسبیدگی بهتر است ابتدا آنها را کمی در آب سرد خیس کنید و سپس به آب‌جوش اضافه کنید. همچنین ​ می‌توانید آنها را ۴ تا ۵ دقیقه بو دهید و سپس بپزید. اینکار همچنین سبب می‌شود که هم هضم آنها راحت‌تر شود و هم کمی طعم بگیرند. خیساندن غلات به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت هم به پخت آن کمک می‌کند و می‌توانید از آب آن برای پخت استفاده کنید.
 +معمولا بعد از پخت غلات ۳ تا ۴ برابر حجم اولیه می‌شوند.
 +===== غذاهای مکمل =====
 +میزان و نوع پروتئین همه خوراکی‌ها یکسان نیستند. در حالیکه تخم‌مرغ و انواع گوشت شامل اسید‌های آمینه ضروری هستند، سایر گروه‌های غذایی باید در کنار هم مصرف شوند تا [[complete_protein|پروتئین مکمل]] تشکیل دهند. ترکیب کردن غلات، حبوبات و دانه‌ها و مغزها چنین عملکردی دارند.
 +
 +افراد بالغ در حالت عادی می‌توانند که در زمان‌های مختلف روز این‌ها را جداگانه مصرف کنند تا پروتئین مکمل ایجاد شود ولی توصیه می‌شود که بچه‌ها و نوجوانان، زنان باردار و مادران شیرده و همچنین گیاه‌خواران ترکیب این مواد را در یک وعده غذایی دریافت کنند.
 +  ​